Veelbelovende resultaten
Eerste pilot
Al in 2020 zijn wij, stichting Het Potentieel Pakken (HPP), op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een verkenning gestart op het thema urenuitbreiding in het primair onderwijs. Deze verkenning liet zien dat, zelfs in de uitdagende periode waarin Covid-19 de sector beheerste, bijna één op de drie onderwijsprofessionals (onder voorwaarden) bereid was meer te gaan werken. Deze voorwaarden betroffen onder andere beloning en flexibiliteit. Vervolgens zijn we een proeftuin gestart in samenwerking met het Haagse schoolbestuur Lucas Onderwijs. Hierin hebben we een aanpak ontwikkeld om met bestaande belemmeringen ten aanzien van urenuitbreiding aan de slag te gaan. De resultaten waren veelbelovend: aan het einde van het traject bleek 25% van de in deeltijd werkende leerkrachten hun uren uit te willen breiden. Om dit potentieel te realiseren en vast te houden, is het cruciaal om ook na een verandertraject actief met het thema urenuitbreiding aan de slag te blijven.
Tweede pilot
De geleerde lessen uit deze eerste proeftuin hebben we meegenomen in een tweede pilot. Uitgangspunt van deze pilot was de aanpak urenuitbreiding verder aanscherpen, zodat deze ingezet kan worden binnen de gehele PO-sector. De pilot liep van juni 2022 tot en met januari 2023 binnen negen scholen van drie schoolbesturen: EduMare in Voorne-Putten en Rozenburg, OOadA in Amsterdam en Tangent in Tilburg.
Bewuste keuze
In de aanpak, ontwikkeld voor en met schoolbesturen en scholen, staan schoolleiders en onderwijsprofessionals centraal. De insteek van onze integrale veranderaanpak is dat onderwijsprofessionals een bewuste keuze maken hoeveel uren ze willen werken, met een duidelijk beeld van de gevolgen op de korte en langere termijn. Verder nemen we eventuele belemmeringen weg voor wie meer uren wil werken. Ten slotte zetten we een vliegwiel voor verandering in gang binnen het schoolbestuur en de scholen.
Eindrapport pilot primair onderwijs
In ons eindrapport beschrijven we de kansen en belemmeringen rondom urenuitbreiding. We lichten de veranderaanpak en opzet van het traject toe, alsmede de behaalde resultaten en geleerde lessen. We sluiten af met aanbevelingen met betrekking tot borging en landelijke opschaling.