Net als de zorg kent het onderwijs grote, groeiende arbeidstekorten en wordt de sector gekenmerkt door kleine deeltijdbanen met een gemiddelde aanstelling van 28,8 uur. Genoeg reden om ook in deze sector te onderzoeken of en op welke manier grotere aanstellingen een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van personeelstekorten. In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en in samenwerking met Lucas Onderwijs in Den Haag heeft HPP binnen proeftuinscholen een aanpak ontwikkeld rondom urenuitbreiding in het primair onderwijs (PO).
Ministerie van OCW, trendrapportage Arbeidsmarkt leraren PO, VO en MBO 2021, 9 december.
71 op de 7 leerkrachten heeft een kleine deeltijdbaan (< 0,5 fte)
Ministerie van OCW, trendrapportage Arbeidsmarkt leraren PO, VO en MBO 2021, 9 december.
25%van de scholen kampte bij start van schooljaar 2019-2020 met een tekort aan personeel
www.hetpotentieelpakken.nl
6800FTE is de grootte van het acuut personeelstekort aan leerkrachten
Centerdata Research Institute - Personeelstekorten primair onderwijs Peildatum 1 oktober 2021
Inzichten
Grotere aanstellingen kunnen waardevol zijn voor leerlingen, leerkrachten, scholen en schoolbesturen.
Leerlingen zien meer vaste gezichten voor de klas.
Leerkrachten krijgen een hoger vast inkomen en een hoger pensioen, meer mogelijkheden om zich te ontwikkelen en betere kansen op de arbeidsmarkt. Ook kan het bijdragen aan het verminderen van de ervaren werkdruk.
Voor scholen en schoolbesturen kan een grotere aanstellingen een oplossing zijn voor de grote groeiende personeelstekorten. De inzet van (dure) flexkrachten kan omlaag worden gebracht. Ook kan je een aantrekkelijker worden als werkgever, door aandacht voor de wensen van leerkrachten.
Een gedeelte van de leerkrachten staat ervoor open om meer uren te werken
Uit het onderzoek ‘Deeltijd nader bekeken’, van het Arbeidsmarkplatform 2019 blijkt dat 5% van de leerkrachten erg positief staat tegenover het werken van meer uren. Nog eens 10% van de respondenten staat hier enigszins positief tegenover. Uit onze enquête onder leerkrachten van 24 proeftuinscholen binnen Lucas Onderwijs komen vergelijkbare resultaten. Flexibel werken, aantrekkelijke beloning en de uren binnen dezelfde klas of school kunnen vervullen worden als belangrijke redenen naar voren gebracht.
Een aantal belemmeringen staat het realiseren van dit potentieel in de weg
Deeltijd is de norm in het onderwijs en de implicaties van deeltijdwerken worden weinig ter discussie gesteld, bijvoorbeeld als het gaat over wat meer uren werken financieel oplevert.
Soms vanuit de gedachte dat ‘alles al gedaan is’, staat structurele urenuitbreiding niet (hoog) op de radar van bestuur en/of directeuren als oplossing voor personeelstekorten; leerkrachten horen maar weinig over dit onderwerp.
Het werken van meer uren wordt nog onvoldoende ondersteund vanuit de organisatie en personeelsbeleid, bijvoorbeeld als het gaat om het voeren van het ‘goede gesprek’ als onderdeel van de formatiecyclus.
De (gepercipieerde) beperkte flexibiliteit in de huidige onderwijsstructuur vormt een belangrijke drempel om meer uren werken te overwegen of mogelijk te maken.
"Ook in het onderwijs is potentieel voor urenuitbreiding! Samen met betrokken leerkrachten hebben we inmiddels oplossingspakketten op maat gemaakt voor het onderwijs. We kijken uit naar de eerste resultaten!"
Anke Velter-Vries Hoofd Onderwijs, Kwaliteit en Innovatie van Lucas Onderwijs
Aanpak
Gebaseerd op de opgedane ervaringen in de zorg, deskresearch en interviews met betrokkenen binnen de PO-sector, zijn we binnen 9 proeftuinscholen in het primair onderwijs aan de slag gegaan om waarde, potentieel en belemmeringen rondom urenuitbreiding in het onderwijs in kaart te brengen.
Vervolgens hebben we de eerste concrete oplossingen getest in de praktijk. Zo hebben we een communicatiecampagne opgezet inclusief een overtuigend verhaal om leerkrachten aan het denken te zetten over urenuitbreiding. We hebben een informatiepakket opgesteld waarin leerkrachten het antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen. Ook ontwikkelden we dialoogsessies en een leidraad goed gesprek, om zowel in groepsverband als één-op-één het gesprek aan te gaan over specifieke wensen en dieperliggende overtuigingen rondom dit onderwerp.
De eerste resultaten zijn veelbelovend! 25% van de leerkrachten die in deeltijd werken binnen de proeftuinscholen zijn urenuitbreiding aangegaan. Het bieden van flexibiliteit (veelal binnen het eigen team) blijft de belangrijkste voorwaarde en speelt ook een belangrijke rol in duurzame inzetbaarheid van leerkrachten.
In samenwerking met de Lucas Academie volgde er in het voorjaar van 2022 een bootcamp over het thema ‘urenuitbreiding’, waarin directeuren van Lucas onderwijs concrete handvatten kregen om op hun eigen school met dit thema aan de slag te gaan. Ook deelden we materialen waarmee scholen de eerste stappen kunnen nemen in het realiseren van grotere aanstellingen. Deze materialen zijn ook gepubliceerd op aanpaklerarenterkort.nl en leraar24.
Vervolgstappen
Nieuwe pilot ‘Urenuitbreiding in het Primair Onderwijs’
Na de eerste pilot, die resulteerde in een doelgerichte aanpak, willen we toewerken naar een concept dat breed toepasbaar is voor de gehele PO-sector. Daarom starten we na de zomer een nieuwe pilot ‘Urenuitbreiding in het Primair Onderwijs’. We zoeken 3 schoolbesturen die elk met 3 van hun scholen van september tot december 2022 met ons aan de slag willen. In totaal nemen dus 9 scholen deel aan de pilot.
In de pilot staan de deelnemende scholen centraal. Het doel is om bewustwording te creëren over urenuitbreiding, eventuele belemmeringen weg te nemen en urenuitbreiding te realiseren voor de leerkrachten die dat willen. Met de pilot willen we binnen schoolbesturen én scholen een vliegwiel in gang zetten voor de langere termijn. Meer informatie over de nieuwe pilot is te vinden in de flyer die je kunt downloaden via de button hieronder. Ben je na het lezen van de flyer geïnteresseerd? Meld je dan aan via de tweede button hieronder.
Wil je nu alvast meer weten over de aanpak of zelf aan de slag met urenuitbreiding op jouw school? Er zijn diverse materialen beschikbaar waarmee je zelf de eerste stappen kunt zetten.
Informatiepakket directeuren in het primair onderwijs
Ben je directeur en wil je graag meer informatie over hoe je concreet met urenuitbreiding aan de slag kunt gaan? In dit document staan handige tips. Bekijk hier het informatiepakket directeuren
Informatie over beloning
Een belangrijke voorwaarde om uren uit te breiden is financiële beloning. Op www.werkurenberekenaar.nl kunnen leerkrachten berekenen wat meer (of minder) uren werken onderaan de streep financieel betekent. Naast een aantal gegevens die de gebruiker zelf invult, zoals inkomen, type woning (huur of koop) en gezinssamenstelling worden ook de gevolgen voor toeslagen, premies en heffingen meegenomen. Het invullen van de WerkUrenBerekenaar (WUB) kost maar 10 minuten.
Op onze speciale pagina over de WerkUrenBerekenaar vind je een aantal voorbeeldenscenario’s voor de onderwijssector, een voorbeeld van een nieuwsbericht en aansprekende communicatiematerialen en beeldmateriaal om de WerkUrenBerekenaar op jouw school onder de aandacht te brengen.
Deze website gebruikt cookies en vergelijkbare technieken voor functionele en statistische doeleinden.
NOTE: Deze instellingen zijn alleen geldig voor de browser en het apparaat dat je nu gebruikt.
Statistische cookies
Om de effectiviteit van deze website te meten wordt er gebruikersdata in cookies opgeslagen. Deze data is geanonimiseerd. Deze data wordt opgeslagen in de betreffende analyse tool en wordt na 26 maanden automatisch verwijderd. Toegang tot deze data is begrensd tot de eigenaar van de website en de door de eigenaar van de website aangewezen partij [Studio Alloy] die de data analyseert.
Voor de verzameling van deze data worden externe tools gebruikt. Één of meerdere van de volgende tools kan op verschillende momenten ingezet worden.
– Google Analytics
– Google Search Console
– Hotjar
Functionele cookies
Deze website slaat functionele cookies op om uw gebruikerservaring te verbeteren. Deze cookies worden enkel gebruikt voor persoonlijke voorkeuren en instellingen op de website. De data wordt opgeslagen op uw computer en is enkel toegankelijk voor uw browser en computer.