De overstap naar langere diensten is in volle gang bij de deelnemers aan RoosterBooster. Tijdens de derde RoosterBooster-dag in regio Rijnmond bleken de uitdagingen herkenbaar.
30 juni 2025
Het streven is minder diensten én langere diensten, minder vaak naar het werk komen en rustiger werken. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan…
Elke organisatie doet het anders
-
- De Frankelandgroep werkt aan proefplanningen. In december starten de deelnemers met twee langere diensten per dag, en schrappen twee diensten per dag. “We beginnen met de makkelijkste routes en willen het in één keer goed doen.”
- MIJ gaat twee ochtend- en avondroutes verlengen. De vakantieperiode wordt bewust benut om nieuwe roosters te testen. In juli wordt met het team besproken wie écht langer wil werken. “Ik kan niemand verplichten”, zei een teamleider, “maar we zien nu al dat met langere diensten meer werk wél wordt opgepakt, in plaats van dat het blijft liggen.”
- Laurens wil in oktober starten met het nieuwe patroon, maar zoekt nog naar balans. “De grootste uitdaging is om de productiviteit naar de middag te verschuiven. Dat blijft een hangijzer.”
Oude gewoontes zijn moeilijk te veranderen
De transitie naar langere diensten vraagt ook om het doorbreken van diepgewortelde gewoontes. Bij De Zellingen mocht een team intekenen op langere diensten in een basisrooster. Iedereen had eigen wensen. “Iedereen heeft z’n heilige huisjes. Maar als we daar allemaal aan blijven vasthouden, komen we er niet”, zei een teamleider.
Ook misverstanden werken verandering tegen. Een langere dienst is níet acht uur onafgebroken zorg. Er zit ook indirecte tijd in, zoals administratie of overleg.
Veranderen kost tijd
De Merwelanden heeft meteen doorgepakt, en werken bij één team vanaf juli met een route minder. De cliënten zijn verdeeld over de overige routes. Ook hebben zij een nieuwe middagroute. Nieuwe cliënten worden meteen in de middag ingepland, maar bestaande cliënten vinden het soms moeilijk om mee te gaan in de verandering. “Soms geven collega’s alsnog toe en gaan om acht uur langs,” vertelt een teamleider. “Ook dat is gedrag dat we moeten bespreken.”
Bij de Merwelanden hebben ze er bewust voor gekozen om hiermee te starten voor de vakantie, omdat het juist lastig is om de huidige diensten in te vullen voor de zomer.
De grootste verandering zit in het denken
Veel teams merkten dat oude gewoontes sterk zijn. Planners vullen ‘gewoon’ weer een ochtendroute in. Cliënten verwachten nog steeds zorg om 8 uur ’s ochtends.
Sommige teams zagen dat cliënten zichzelf goed kunnen redden in de ochtend.“We kwamen tot drie keer toe bij cliënten die al aangekleed waren,” zei een deelnemer. “Ze zitten niet te wachten tot wij ze helpen. Ze beginnen zelf hun dag.”
Wat helpt?
Blijven praten. Over wat een lange dienst écht inhoudt. Over het verschil tussen flexibiliteit voor medewerkers en voor de organisatie. Over geld, ook. Wie zich inschrijft in de flexpool maar geen volledige diensten draait, moet weten wat dat betekent voor het loon.
Het helpt als ervaringen worden gedeeld. Van intranet, tot in nieuwsbrieven, presentaties of teamoverleggen. Roosteren is onderdeel van hoe een organisatie werkt.
En nu door!
De organisaties gaan deze zomer zelfstandig verder: experimenteren, bijstellen, leren.
In september komen we weer bij elkaar voor een digitale terugkomdag, om ervaringen te delen en door te bouwen op wat werkt.
Wil je ook langere diensten invoeren?
Werk jij in de thuiszorg en herken je de puzzel van korte, versnipperde diensten? Steeds meer organisaties experimenteren met langere diensten en delen hun inzichten met elkaar. Wil je weten hoe HPP je hierbij kan helpen? Stuur een e-mail naar info@hetpotentieelpakken.nl of neem contact op met projectleider Angelique Vogelaar.