De eerste editie van RoosterBooster voor wijkverpleging is halverwege! In Schiedam, bij zorgorganisatie Frankelandgroep, stond de tweede dag in het teken van dóen.
Waar de eerste dag draaide om potentieel verkennen en patronen blootleggen, gingen de deelnemende teams nu echt aan de slag. Ze doken diep in dienstenpatronen, onderzochten aannames en probeerden nieuwe ideeën uit.
Heilige huisjes
Wat opvalt: veel organisaties lopen vast op ingesleten gewoontes. “Als er veel heilige huisjes zijn, is het heel ingewikkeld een goed en gezond rooster te maken,” verwoordde een deelnemer het scherp.
Toch worden er serieuze stappen gezet. Teams gebruikten uitkomsten van medewerkers-enquêtes als beginpunt voor verandering. “Uit de enquête is gekomen dat ze langere diensten willen, dus daar willen we mee starten.”
Anderen worden juist verrast: “Ik was verbaasd dat uit de enquête bleek dat 70% langere diensten wil werken. We hebben veel moeders in het team die geen lange routes willen, dus wie dan wel?” Vragen als deze brengen het gesprek binnen teams op gang.
Leren van Aafje
Ervaringsexpert Claudia Hoogendoorn inspireerde met het praktijkverhaal van zorgorganisatie Aafje. Hoe begin je met roosterverbetering in een organisatie waar veel al ‘zo gaat’? Bij Aafje maakten de teams eerst een ‘ideaal’ dienstenpatroon. “Daar mochten ze op schieten,” vertelde Claudia. Het leverde niet alleen scherpe inzichten op, maar ook draagvlak in het team.
Nieuwsgierig? Bekijk deze video met manager Mariska van Oosten en wijkverpleegkundige Claudia Hoogendoorn:
Graag willen we de medewerkers van Frankelandgroep hartelijk bedanken voor de warme ontvangst en de gastvrijheid.
Eind juni pakken we door!
In beeld