Langere diensten zorgen voor meer werkplezier bij zorgteams Opella

Uit onderzoek onder duizenden zorgmedewerkers blijkt dat werkplezier dé reden is om je contract uit te breiden. Een prettig rooster maakt het verschil. Zorgorganisatie Opella in de Gelderse Vallei pakte dit actief aan.

10 september 2025

Waarom kiezen voor langere diensten?

In de wijkverpleging werken veel mensen nog in korte diensten. Dit leidt tot veel opkomstmomenten, onrust in het rooster en maakt het lastig om grotere contracten passend te maken. Langere diensten bieden het tegenovergestelde: meer overzicht, minder gaten in de planning en betere voorspelbaarheid.

Voor medewerkers betekent dit meer rust en plezier in het werk. Voor cliënten zorgt het voor meer continuïteit én vaak extra flexibiliteit.

De aanpak van HPP

Wij zetten roostering centraal. Samen met planners, wijkverpleegkundigen en teams kijken we waar diensten langer kunnen en welke zorgmomenten verschoven kunnen worden. We doorbreken waar nodig bestaande gewoontes en kijken ook teamoverstijgend.

Met workshops zoals Planning in Zicht en de Roostersessie combineren we bewustwording met praktisch puzzelen. Zo ontstaat stap voor stap een dienstenpatroon dat beter past bij grotere contracten én bij de wensen van medewerkers en cliënten.

Lees ook
Maak langere diensten mogelijk in het rooster

Wat heeft Opella bereikt?

Vier wijkteams van Opella gingen met hun rooster aan de slag. Drie teams maakten korte diensten langer:

  • Bennekom: 3 diensten verlengd en daarmee 2 diensten verminderd (38%)
  • Ede-Zuid: 2 diensten verlengd en daarmee 2 diensten verminderd (33%)
  • Baron van Wassenaerpark: 1 dienst verlengd en daarmee 1 dienst verminderd (25%)
  • Ede-Oost: voorbereidingen in gang gezet

Gemiddeld is een kwart van de korte diensten al omgezet naar langere diensten.

Wat ervaren medewerkers en cliënten?

De effecten zijn duidelijk voelbaar in de teams.

In Bennekom zijn ze enthousiast: “Dit project is onze redding geweest.” Het team heeft minder dubbele diensten en meer rust. Ongeveer de helft van de cliënten moest schuiven met de tijden, de meesten vonden dit geen probleem.

In Ede-Zuid zijn de veranderingen direct merkbaar:

“Alles wat tijdens de roostersessie is besproken, is opgepakt. Daardoor zijn er veel minder openstaande diensten.”

Twee korte diensten werden verlengd en het team ziet vooral voordelen.

Cliënten bij Opella in het Baron van Wassenaerpark reageerden positief op de veranderingen:

“Douchen in de middag vinden sommige cliënten prima. Dan kunnen ze ’s ochtends nog op pad met de scootmobiel of naar de koffiecorner.”

En in Ede-Oost zijn de voorbereidingen bezig.

“Nieuwe cliënten krijgen een plekje tussen 11 en 13 uur. Wondzorg en zwachtelen kunnen naar de middag.”

Wat levert dit op?

Een kwart van de korte diensten is nu verlengd. Dit zorgt voor minder opkomstmomenten, meer voorspelbaarheid in het rooster en meer werkplezier.

Waarom werkt dit?

De praktijk bij Opella bevestigt wat wij vaker zien: langere diensten zijn mogelijk en wenselijk. Ze bieden voordelen voor medewerkers, cliënten én organisaties. De sleutel ligt in heldere communicatie, teams betrekken bij de verandering en het lef om oude patronen los te laten.

Langere diensten maken grotere contracten mogelijk en zorgen voor meer werkplezier. Dit is essentieel voor de arbeidsmarktvraagstukken waar veel organisaties mee worstelen.

Door het thema roostering breed te bespreken en teams actief te betrekken, ontstaan nieuwe kansen.