Om het personeelstekort op te lossen, zette Stichting Tangent Opvang & Onderwijs al volop in op zij-instromers, onderwijsassistenten en een speciale recruiter. Maar in contractuitbreiding vond bestuursvoorzitter Marcel van den Hoven de creatieve interventie die hij zocht.
3 juli 2023
In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werkte Het Potentieel Pakken van juni 2022 tot en met januari 2023 aan een belangrijk thema: urenuitbreiding als één van de oplossingen voor het personeelstekort. Tijdens de pilot “Urenuitbreiding in het Primair Onderwijs” is met 3 schoolbesturen en 9 scholen een integrale veranderaanpak ontwikkeld om met het thema aan de slag te gaan.
De HPP-proeftuin is een verkenning op het thema urenuitbreiding in het primair onderwijs. Een onderwerp dat bij Tangent nooit eerder ter sprake kwam. “Integendeel”, vertelt Van den Hoven, “in ons evaluatieformulier stond standaard: wil je urenvermíndering? Dat is er inmiddels uit. Met 500 medewerkers kan vermeerdering zo’n groot deel van het tekort oplossen. Dus we vragen nu: wil je je benoemingsaanstelling wijzigen? In het gesprek daarna komen we er wel achter wat iemand precies wil.”
Ruimte voor lef en creativiteit
In de Begrijpen Fase werden de Feiten op Tafel gelegd. Toen bleek dat binnen Tangent wel degelijk animo is voor urenuitbreiding, volledig tegen de verwachting van de drie deelnemende directeuren in. En dan komt het volgens Van den Hoven aan op lef en een creatieve handelsgeest. “Een directeur moet vanuit het bestuur de ruimte voelen – en krijgen! – om meteen ‘ja’ te zeggen als iemand meer wil werken. We zien daarna wel hoe we het aanvliegen. Waarom zou een leerkracht niet om half tien kunnen beginnen? Dan krijgt de klas toch het eerste uur gym? Probeer elkaar tegemoet te komen. Kom er desnoods later op terug als je niet meteen een antwoord hebt.”
In de Begrijpen-Fase werden de Feiten op Tafel gelegd. Toen bleek dat binnen Tangent wel degelijk animo is voor urenuitbreiding, volledig tegen de verwachting van de drie deelnemende directeuren in. En dan komt het volgens Van den Hoven aan op lef en een creatieve handelsgeest. “Een directeur moet vanuit het bestuur de ruimte voelen – en krijgen! – om meteen ‘ja’ te zeggen als iemand meer wil werken. We zien daarna wel hoe we het aanvliegen. Waarom zou een leerkracht niet om half tien kunnen beginnen? Dan krijgt de klas toch het eerste uur gym? Probeer elkaar tegemoet te komen. Kom er desnoods later op terug als je niet meteen een antwoord hebt.”