Het FD schreef onlangs over een verrassend eenvoudig inzicht: door de starttijd van leraren iets te verschuiven, ontstaat ruimte om meer uren te werken — zonder extra werkdruk. Sophia Scholen laat in het artikel zien wat écht helpt als je personeel wil stimuleren om meer te werken.
24 oktober 2025
Slimmer organiseren, niet harder werken
De tijdelijke subsidie om leraren meer te laten werken kreeg stevige kritiek van onderwijspartijen. Terecht: meer tijdelijk geld helpt niet structureel. De oplossing ligt deels in het beter benutten van het potentieel dat al binnen scholen aanwezig is.
Samen met Sophia Scholen voerden we trajecten uit waarin we onderzochten wat leraren nodig hebben om hun contracturen uit te breiden. Bestuurder Eveline Driest verwoordde het treffend in het FD: het begint bij luisteren, ruimte bieden en durven experimenteren.
Wat we leerden bij Sophia Scholen
Veel deeltijders willen best meer werken, maar lopen aan tegen praktische belemmeringen zoals opvang of roosters. Door open gesprekken te voeren over wat wél mogelijk is, ontstond ruimte. Geen druk, wel nieuwsgierigheid. En dat maakt het verschil: mensen zijn pas bereid meer te werken als hun situatie serieus wordt genomen.
Onze aanpak: het potentieel verzilveren
Het voorbeeld van Sophia Scholen onderstreept waar onze aanpak bij Het Potentieel Pakken op focust:
1. Deeltijdcultuur doorbreken
De norm van de kleine deeltijdbaan is diepgeworteld. Wij openen het gesprek over wat anders kan.
2. Het Goede Gesprek
Een open en eerlijk gesprek tussen schoolleider en leerkracht: wat heeft iemand nodig om meer te kunnen werken?
3. Maatwerk in uren, taken en flexibiliteit
Leraren hebben behoefte aan maatwerk:
- flexibele roosters die passen bij hun gezinssituatie
- een aangepast takenpakket (minder taken buiten de klas)
- en soms een financiële prikkel, zoals een beschikbaarheidstoelage bij Sophia Scholen
Bij Sophia Scholen leidde dit tot concrete resultaten: leraren kregen inzicht in de voordelen van grotere aanstellingen, taken werden herverdeeld en de organisatie maakte een omslag in denken én doen.
Een duurzame oplossing
Urenuitbreiding is een directe, haalbare manier om het tekort te verkleinen — én levert meer op dan alleen fte’s.
- Continuïteit: leerlingen zien vaker een bekend gezicht voor de klas.
- Minder werkdruk: grotere, beter passende aanstellingen geven rust.
- Behoud van talent: meer tevredenheid, meer binding, meer toekomstperspectief.
De flexibiliteit die Sophia Scholen toont, is een blauwdruk voor de sector.
Door te investeren in maatwerk en een cultuur van open dialoog, pakken we samen het potentieel — een win-win-win voor de leraar, de leerling én het onderwijs als geheel.
Bron: FD – Leraren meer laten werken? Een halfuurtje later beginnen kan al helpen